بازدید 7782
۱

جلیل سبحانی : ایران بزرگترین تولیدکننده ماهی قزل آلا درمنطقه

ماهی قزل آلا سرشار از مواد مغذی مانند پروتئین، کلسیم، ویتامین B۳  D، روی، ید، کلسترول و اسیدهای چرب امگا ۳ است. , مصرف منظم آن باعث آرامش التهاب، کاهش فشار خون، به حداقل رساندن خطر ابتلا به سرطان و بهبود عملکرد سلول های شریان ها می شود
کد خبر: ۱۰۵۰۷۴۹
تاریخ انتشار: ۰۴ مهر ۱۴۰۰ - ۱۵:۰۲ 26 September 2021

کمتر کسی پیدا می‌شود که به ماهیگیری علاقمند نباشد و از آن لذت نبرد؛ به خصوص ماهیگیری با قلاب که به عنوان یک ورزش حرفه‌ای در بسیاری از کشورهای اروپایی و آمریکا متداول است.

اما بد نیست بدانید که کشور ما در تولید ماهی قزل آلا به عنوان پرمصرف ترین نوع ماهی در دنیا ، رتبه و سکوی سوم جهانی را دارد.

سالانه ۱۲۵ هزار تن ماهی سردآبی در کشور تولید می شود و به این ترتیب در جایگاه سوم و بعد از شیلی و ترکیه قرار گرفته ایم، آمارهای جهانی منتشر شده نشان می دهد که در سال ۲۰۱۹-۲۰۲۰ اتحادیه اروپا با صادراتی به ارزش ۳۶.۲ میلیارد دلار انواع ماهی و محصولات شیلاتی در جایگاه نخست و قبل از کشور چین قرار گرفته است.

 در حال حاضر ماهی بیشترین تقاضا را از سوی مصرف کنندگان دارد و همچنین مسیرهای بی شماری  از جمله منجمد، کنسرو شده و دودی برای مصرف وجود دارد.

بر اساس آمارهای جهانی حجم تولید جهانی ماهی در سال های اخیر  به ۱۷۷.۸ میلیون تن رسیده است. از سوی دیگر آمارهای جهانی بیانگر این است که در سال ۲۰۱۷، بازارهای جهانی غذاهای دریایی ۱۲۵.۲ میلیارد دلار آمریکا ارزیابی شده است و انتظار می رود تا سال ۲۰۲۳ به ۱۵۵.۳۲ میلیارد دلار رشد کند!

ماهی قزل آلا از جمله ماهیان سردآبی است که به دو صورت وحشی و پرورشی تولید می شود و با این وجود صنعت پرورش قزل آلا در ۴۰ سال گذشته، به طور قابل ملاحظه ای رشد کرده است. در حقیقت امروز حدود ۶۰ درصد از ماهی قزل آلا تولید شده در جهان پرورشی است.

هم اکنون در ایران سالانه ۱۲۰ تا ۱۲۵ هزار تن ماهی سرد آبی تولید می شود که حدود ۸ هزار تن آن صادر و مابقی نیز در داخل مصرف می شود.این میزان تولید ‌ایران را در جایگاه سومی تولید ماهیان سرد آبی جهان قرارداده است. در ایران فقط ماهی قزل آلا و قزل سالمون پرورش داده می شود و در حال حاضر بزرگترین تولید کنندگان و رقبای ما در جهان شیلی و ترکیه هستند.

ماهی قزل آلا سرشار از مواد مغذی مانند پروتئین، کلسیم، ویتامین B۳ D، روی، ید، کلسترول و اسیدهای چرب امگا ۳ است. , مصرف منظم آن باعث آرامش التهاب، کاهش فشار خون، به حداقل رساندن خطر ابتلا به سرطان و بهبود عملکرد سلول های شریان ها می شود. لذا با بالا رفتن آگاهی مصرف کنندگان انتظار می رود، رشد بازار این ماهی در سال های آینده رقم بخورد به طوری که پیش بینی شده است که بازار جهانی ماهی قزل آلا رشد متوسطی را طی سال های ۲۰۲۰-۲۰۲۵ نشان دهد.

در چنین شرایطی مزرعه پرورش ماهی مهندس جلیل سبحانی با دارا بودن زیرساخت های مناسب در زمینه تولید انواع ماهی و میگو، تامین بچه ماهی ، اصلاح نژاد ، حمل و انتقال ماهی، تامین تجهیزات تولید و پرورش ماهی و تولید ماهی ارگانیک ، فعالیت خود را بزودی آغاز خواهدکرد.

مزرعه پرورش ماهی جلیل سبحانی پس از تجربه موفق درراه اندازی دریاچه های آب شیرین پرورش ماهی در خارج از کشور از جمله عراق و امارات و همچنین طرح های نوین پرورش ماهی در قفس هم اکنون درحال راه اندازی یکی از بزرگترین مراکز پرورش ماهی قزل آلا در شمال کشور درزمینی به مساحت 100 هزار مربع به دو شیوه پرورش در استخر و قفس است . 

مزرعه پرورش ماهی مهندس جلیل سبحانی علاوه بر پرورش ماهی، در زمینه تولید کنسرو تن ماهی قزل آلا، تولید ماهی دودی و پرورش گونه های جدید قزل آلا در ایران با هدف توسعه بازارهای صادراتی  طرح های بزرگی در دستور کار دارد.

 

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
خرید چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
هیچ عقل سلیمی قبول نمیکنه که اب شیرین گران قیمت تو کشور خشکی چون ایران برای پرورش قزل الا مصرف بشه .راهبرد سازمان شیلات غلطه و ظرفیت تولید قزل الا در ایران باتوجه به عدم سوددهی در مزارع۲۰ هکتاری حداکثر ۹۰ هزارتنه البته در مزارع بزرگ و با سیستم مدار بسته .
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # حماس # توماج صالحی # خیزش دانشجویان ضد صهیونیست